
Uusia kiinnostavia löytöjä alkoi paljastua aikaisemmin epämiellyttävältä näyttäneen hoitamattoman musiikillisen takapihan kätköistä. Kaikki eivät tosin uutta huomiotaan oikein ansainneet. Esimerkiksi Törkytehdas-kirjan (The Dirt, 2001) myötä uudelleen parrasvaloihin nousseesta Mötley Crüesta yritettiin hampaat irvessä leipoa rocklegendoja – asema, jota yhtyeen vaatimattomat musiikilliset saavutukset eivät oikeuttaneet. Pelottavinta toki oli, että lehtikuvat Hartwall Areenan ulkopuolella "Mötiköiden" keikan peruunnuttua lohduttomasti itkeneistä teinitytöistä todistivat, ettei näistä rokkiurpoista pidetty vain ironisesti. Samaa ei onneksi voinut sanoa Poisonista, W.A.S.P.ista ja lukemattomista muista unohduksensa ansainneista permisrokkareista.
Ehkä se johtui 2000-luvun ilmiöistä, kuten vertaisverkoista, YouTubesta ja Spotifysta. Enää ei tarvinnut nähdä vaivaa tai kuluttaa rahaa sen hauskan, ehkä jopa rakkaan, mutta auttamattoman nolon levyn tai videon kuulemiseen, näkemiseen tai hankkimiseen. Jos jotain saattoi päätellä siitä, millä vauhdilla esimerkiksi edellä mainittujen kasarihevibändien tai vaikkapa Journeyn ja Toton pöyhkeitä pehmorockhittien videoita jaettiin netin välityksellä, olivat aikaisemmin vihatut muusikot löytäneet uuden, kenties ei arvostavan, mutta yhtä kaikki korvat höröllä tai ainakin silmät pyöreinä katselevan yleisönsä.
En tiedä kävikö näin kaikkien kohdalla (ainakin entinen Creation Records -pomo Alan McGee jaksaa vähän väliä vaahdota Guardian-lehden blogissaan yhä uusista "unohdetuista suuruksista"), mutta vähitellen historian hassut soundilliset harha-askeleet ja vakavat muotirikokset eivät enää jaksaneet huvittaa. Oli tultava siihen lopputulokseen, että hyvä musiikki on hyvää ja huono huonoa. Toki jotkut huonona pidetyt artistit/yhtyeet saattoivat kohota suosikeiksi: itse sain huomata, että esimerkiksi Hall & Oates teki paljon varsin iskevää pop-musiikkia ja America oli parhaimmillaan loistava bändi, mutta näissä eivät enää kiinnostaneet kömpelöt videot tai törkeät synasoundit, vaan se mikä musiikissa muutenkin vetosi: melodiat ja sanoitukset. Toisin sanoen siis hyvät kappaleet.

Huey Lewis and The News ei ole vailla ansioita. Osa yhtyeen jäsenistä muodosti 70-luvulla Clover-nimisen bändi, joka soitti Elvis Costellon taustalla hänen klassisella debyytillään My Aim Is True. Clover onnistui saamaan pientä suosiota Englannin pub rock -kuvioissa, mutta vuoden 1979 tienoilla se palasi häntä koipien välissä Amerikkaan. Huuliharpisti-laulaja Huey Lewis ja kosketinsoittaja Sean Hopper yhdistivät voimansa Van Morrisoniakin säestäneen Soundhole-yhtyeen basistin, rumpalin ja saksofonistin kanssa ja tuloksena oli Huey Lewis and The American Express. Jostain revittiin mukaan vielä kitaristi ja nimi meni vaihtoon tunnetun luottokorttifirman ansiosta. 80-luku sarasti yhdessä Huey Lewis and The Newsin syntymän kanssa.
Ei ole mikään ihme, että Bret Easton Ellis käytti Huey Lewis and The Newsiä Amerikan Psykossa juppipsykopaatti Patrick Batemanin lempimusiikkina. Yhtye on jollain tavalla arkkityyppinen esimerkki aikansa valtavirtapopista. 80-luvulla tehtiin paljon hienoa musiikkia, joka katsoi tulevaisuuteen syntetisaattoreineen ja rumpukoneineen. Koneellinen musiikki kehittyi nykymuotoonsa ja mustassa musiikissa tapahtui rapin seisminen nousu. Uusi aalto ja vaihtoehtorock muokkasivat rockin kuvaa pitkälle 2000-luvulle. Huey Lewis and The News oli näiden vastakohta – babyboomer-sukupolven aikuiseksi kasvaneiden 60-luvun lapsien suojakilpi muuttuvassa maailmassa. Yhtye oli kuin tehty 80-luvun konservatiiveille – se muistutti vanhoista hyvistä ajoista, mutta kuulosti silti modernilta. Eikä ihme, että yhtye putosi babyboomereille, kuuluihan bändi, 1950 syntynyt Lewis etunenässä, samaan sukupolveen.

Monet Huey Lewis and The Newsin videot muistuttivatkin aikansa viattomia, makeilevia ja konservatiivisia jenkkikomedioita. Hyvä esimerkki on vuoden 1986 ykköshitti Stuck with You, jolla tunne on korvattu apaattisella nostalgialla ja mukavuudenhalulla. Laulun pariskunta pysyy yhdessä, koska ovat tottuneet toisiinsa: "We've had some fun, and yes we've had our ups and downs/ Been down that rocky road, but here we are, still around/ We thought about someone else, but neither one took the bait/ We thought about breaking up, but now we know it's much too late/ We are bound by all the rest/ Like the same phone number/ All the same friends/ And the same address."Videon alussa Huey Lewis kohtaa juppibileissä mielisteleviä ja tyhjiä kehuja tarjoilevia ihailijoita. Hän ei kuitenkaan kaipaa näiden makeilua, vaan karkaa naisen kanssa "jahdilleen". Vitsi on siinä, että kyseessä on "my yacht" -ilmaisun lausumisasusta väännetty Myatt-niminen soutuvene.
Tätä paremmaksi videon huumori ei mene. Kuvateoksen loppu törttöillään aneemisesti haaksirikossa "autiosaarella", jonka vieressä onkin ylellinen lomaparatiisi. Tyypillistä on, että Lewisistä bändeineen rakennetaan kuvaa jokamiehinä, jotka nyt vain sattuvat olemaan rikkaita rocktähtiä. He ovat kuuluisuudestaan huolimatta tavallisia kavereita, jotka nauttivat yksinkertaisista asioista, kuten Karibian auringosta, pastellivärisistä puvuista, trooppisista drinkeistä ja kauniista naisista.
Power of Loven videossa Huey Lewis and the News kuvataan nöyränä baaribändinä, joka soittaa fanijoukolleen pikkukapakassa mukavia jutellen. Ikään kuin miljoonia myynyt yhtye olisi yhä se paikallinen rokkipumppu, joka on viimein lyönyt läpi. Tavallaan se kai olikin. Tavallisuus oli yhtyeen vahvin ase. Se oli yhtyeen suosion perusta – tässä oli tavallisten kavereiden tavallinen yhtye. Edes parhaimmilla kappaleillaan, kuten Do You Believe in Love tai Heart and Soul, Huey Lewis and The News ei tehnyt mitään sellaista, mitä joku ei olisi tehnyt aiemmin paremmin. Mutta se oli ok – bändin suosio perustui nimenomaan sen keskinkertaisuudella, tai oikeastaan keskimääräisyydelle. Se oli 80-luvun kaikin puolin tyypillisin rock-bändi. Yhtye, jossa vuosikymmenen alhaisimmat yhteiset nimittäjät yhdistyivät takuuvarmaksi hittireseptiksi.
Huey Lewis and The Newsin tunnetuimpia kappaleita on vuoden 1986 Fore!-levyltä napattu menestyssingle Hip To Be Square – juppisukupolven oma Okie From Muskogee. Kappale saattoi olla Merle Haggardin kiistellyn junttiklassikon tavoin kieli poskessa tehty ja sisälsi jopa kritiikkiä sitä jengiä kohtaan, joka uskalsi pitää hiuksensa pitkinä vain takaa, mutta siitä tuli joka tapauksessa konservatiivisten rockfanien taistelulaulu. Voi helposti kuvitella pukumiehet "business in the front, party in the back" -takatukkineen puimassa nyrkkiä seuraavanlaisten säkeiden tahtiin: "I used to be a renegade, I used to fool around/ But I couldn't take the punishment, and had to settle down/ Now I'm playing it real straight, and yes I cut my hair/ You might think I'm crazy, but I don't even care/ Because I can tell what's going on/ It's hip to be square." Vähän samalla tavalla kuin Bruce Springsteenin Born In The USA:lla kappaleen voitokkaan riemukas sävelkulku hämärsi sen kriittisen ulottuvuuden. Sitä paitsi Hip to Be Square oli epäilemättä laimea kappale. Sillä jopa lauloivat taustoja kaksi amerikkalaisen jalkapallon ammattilaista Joe Montana ja Ronnie Lott. Tätä epärokimmaksi on vaikea päästä. Toisaalta, mitä voi odottaa bändiltä, joka nimesi levynsä Sportsiksi?
Tiesitkö muuten, että Huey Lewis & the News keikkaili ja kaveerasi Grateful Deadin kanssa?
VastaaPoistaOudon ystävyyssuhteen yksi syy oli varmasti molempien bändien suuri mieltymys valkoiseen pulveriin, mutta olihan Grateful Dead 80-luvulla suosionsa huipulla pitkälti juuri Huey .. Newsin yleisön joukossa.
Juppipukuun saattoi ostaa deadhead-solmion ja hörppiä pääkallokahvikupista samalla vahdaten osakenauhaa.
Nenäkarkki – suuri yhdistäjä läpi genre- ja sukupolvirajojen! Mutta joo, en kyllä tiennyt yhteydestä. Täytyy myöntää, että sivistykseni on kohtuullisen heikko Grateful Deadin suhteen. Workingman's Dead ja American Beauty taitavat olla ainoat bändin levyt, jotka olen kuullut. Näistä etenkin American Beauty on hieno albumi, mutta muuten en ole bändin tuotantoon juuri tutustunut. Pitää epäilemättä sekin tutkimusmatka jonain päivänä tehdä!
VastaaPoistaFun fact: Huey Lewis & the Newsin "Sports"-levyä dissataan myös Futuraman 3. kauden 4. jaksossa "Luck of the Fryrish":
VastaaPoistaFRY: "It's gone! Yancy stole my clover!"
LEELA: "How do you know it didn't disintegrate?"
FRY: "Everything else in here held up OK"
BENDER: "Except Sports, by Huey Lewis"